• Aktiviteter

Gammaldags Midsommarfirande & Firande av Kyrkstallet 100 år

I Rönö gillar vi att fira!
Tusen tack till alla som valde att komma och fira ”dubbelt upp” med oss på midsommardagen i Rönö!
I år – år 2024 – firar vi att vi haft ett kyrkstall i Rönö i 100 år. Och i väntan på att den nya festplatsen ska bli klar, slog vi ihop detta med ett gammaldags midsommarfirande vid bygdegården.
Lagom till dagen stod Kyrkstallet och glänste nymålat och iordninggjort  både utvändigt och invändigt och välkomnade alla besökare. Trots vädret vad det runt 375 personer från när och fjärran som hade hörsammat inbjudan och som fick av Conny Passmark både skriftligt och muntligt en redogörelse av alla spännande aktiviteter som tilldragit sig där och i den närmaste omgivningen.
Den vackra och snälla hästen Marino med vagn och kusk fanns på plats för en åktur och det var många som hörsammade detta, liksom vid  bollkastningen och godisståndet.
Firandet fortsatte sedan vi bygdegården där det dansades runt midsommarstången, dracks kaffe med hembakat kaffebröd eller valde korv och togs lotter.
Dagen avslutades med att teater Pelikanen samlade bygdegårdens stora sal helt full med barn som såg ”Musen Märta och dockan Marcho bygga bo”.
Stort tack till alla funktionärer under ledning av Olle Karlberg och Elisabeth Fritz Jonsson, som lagt otaliga timmar på detta evenemang! Speciellt tack till alla ungdomar som hjälpte till under eftermiddagen.
/ Styrelsen

Gammaldags midsommarfest i Rönö

På midsommardagen den 22 juni mellan kl. 15-18 kommer Rönö Bygdeförening att anordna ett gammaldags midsommarfirande vid Rönö Bygdegård och Kyrkstallet.
Vi firar att Kyrkstallet i år fyller 100 år. Det blir tal, information och utställningar.
Därefter reses midsommarstången, med dans och gammaldags lekar. Barnteater.
Hemvärnet på plats och informerar. Åktur med häst & vagn.
Godis & lemonad. Kaffe & Hembakat Kaffebröd. Korv. Popcorn. Chokladhjul. Lotterier.
Allt överskott går till Rönö nya festplats, som kommer att invigas till midsommar 2025.
Alla välkomna!
/ Rönö Bygdeförening