Konsthantverkare mm

Johan Österlind, yrkesverksam fotograf för porträtt, bröllop, natur m m

Rötter i Malmö och Ystad men landade med båda fötterna på Vikbolandet. Efter att ha verkat inom såväl bygg-, restaurang-, musikbranchen, jobbat inom omsorg, sysslat med verksamhetsutveckling inom socialpsykiatri och LSS , så blev det till sist fotografering som erövrade mitt hjärta.
Fotografin är ett så brett område och av just den anledningen faller den mig i smaken. Att fånga flyende ögonblick från att falla i glömska. Att erbjuda framtida generationer inblick i vår nutid. Att avbilda den perfekta fiskpuddingen jag åt i lördags och ge mina entusiastiska följare på Instagram en fest för deras ögon… För mig erbjuder fotografin verkligen det bästa av alla världar.
Den förutsägbara biten som planering, strukturering, rekognoscering, underhåll av utrustning etc håller mig jordad medan de mer dynamiska bitarna som människo-möten, idéskapande och visualisering föder min kreativitet samt syresätter min personliga utveckling. Vare sig jag sömlöst minglar omkring på ett bröllop fotograferandes intet ont anande släktingar till brudparet eller om jag hukandes i en gyttjepöl letar den perfekta reflektionen av en klients totalrenoverade Volvo 164 är det en sak jag vill ni ska veta, Im having the time of my life!

Beställ fotoprojekt eller ett färdigt naturfoto via www.johanösterlind.se

Helena Kärner-Karlbergs keramik

Helenas keramikföremål, som tål mikro och diskmaskin, börjar bli välkända i bygden:

Helena Kärner Karlberg, f.d. akut-undersköterska, numera hobbykeramiker bosatt i Rönö sedan 1980-talet. Som barn sysslade jag lite med keramik och har alltid haft en fascination för hantverket, då främst drejandets konst. Att se hur en lerklump förvandlas till en vacker skål eller vas är magi.

År 2013 togs intresset upp igen, genom en kvällskurs. Det var då jag fastnade i leran!

I min lilla ateljé ägnar jag många timmar åt att trolla fram främst bruksföremål som te/kaffemuggar, skålar, vaser, ljusfat och en och annan tekanna. Det är en omfattan-de process med drejning, tork, bränning, putsning, glasering och bränning igen.

Jag älskar lera och jobbar mycket med den järnhaltiga stengodsleran Fylelera, som en gång grävdes fram i Fyledalen i Skåne.

Inspirationen finner jag främst hos Krukmakarmästare Maria Ekberg på Österlen, som jag ser som min mentor. Hon ger fortlöpande on-linekurser där jag får många idéer och utvecklas. Och som med allt hantverk blir man ju aldrig fullärd.

Önskar du komma i kontakt med Helena så når du henne på mobil 0763 – 389 344

Lennart Carlsson, knivmakare

Bli ägare till en unik kniv som representerar genuint Rönö-hantverk. Varje kniv i tillhörande läderfodral är ett mästerverk! Lennart är fast boende i Vintersbo.

Lennart, ”knivmannen”, Carlsson driver föreningen ”Knivmakare Öst” och skriver så här på sin hemsida:

”Föreningens målsättning är att främja och vidareutveckla god knivtradition i regionen att verka för att gamla hantverkstraditioner och det kulturella arvet inom knivslöjdens och konsthantverket område bevaras och utvecklas , att skapa en fin anda för samtliga medlemmar genom samvaro, kurser och andra aktiviteter som kaffe med dopp i smedjan”.

Läs mera om Lennarts knivar på http://knivmakareost.se

Kontakta Lennart för beställning: lennart50.carlsson@gmail.com

Katarina Lagerqvist och Magnus Hult, akvareller

Vi, Katharina Lagerquist och Magnus Hult, delar vår tid mellan Gamla Stäks Affär och Solberga utanför Bie. Numera pensionärer kan vi ägna del av vår tid till skapande verksamhet av olika slag. Katharina jobbar gärna med färg och form på många olika sätt. Magnus gör emellanåt akvarell i beskrivande syfte, så som den ursprungligen användes. Inspiration och känslan för färg och form har förstärkts genom att vi deltagit i flertalet kurser i olja och akvarell. ”Växttryck med akvarell” utövar vi gemensamt och är något vi avser fortsätta med när sommaren väl är här!

Kontakt: magnus.hult@forssbredband.com,

katharina.lagerquist@forssbredband.com

Ålbäckens trädgård

Ålbäckens Trädgård är en liten verksamhet som drivs av lust och trädgårdsglädje. Trädgården ligger på södra delen av Vikbolandet i Norrköpings kommun. Vi odlar främst perenner av olika slag. Både vanliga välkända och lite mer ovanliga som man inte hittar i det vanliga plantskolesortimentet. Sortimentet varierar såklart över säsong och från år till år. Se vårt sortiment.

Kontakt: Kerstin Hellberg 070-201 88 89, albackenstradgard@gmail.com

Katrinebergsyoga

Katrinebergsyoga grundades i Rönö 2020 och drivs av Nina Vogel. Nina har själv praktiserat yoga sedan 2014 och är utbildad yogalärare. Yogan som erbjuds innehåller asana (fysiska rörelser/positioner), andningsövningar, meditation och avslappning. Yoga fungerar för alla, oavsett om du är ute efter att bli starkare och mer rörlig eller om du vill finna lugn, avslappning och inre fokus.
Under hösten erbjuds två olika yogaklasser i Rönö Bygdegård.

Kontakt: Nina Vogel, ninan945@gmail.com, 0720-801711