• Aktiviteter

Inte i Rönö, men om att sätta Rönö på ”kartan”

I Rönö har vi en studiecirkel om torp och backstugor i Rönö Socken, som har varit igång sedan 2018. Under hela denna tid har vi haft ett samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan, som har förmedlat till andra hembygds- och bygdeföreningar om vår verksamhet. Detta har tydligen skapat ett intresse, för flera föreningar har varit i kontakt med mig om ”Torp-projektet”, och om någon från vår förening kunde komma och berätta om Rönö Socken och även om studiecirkelns arbete. Under vintern och våren har jag genomfört tre besök och berättat om vår socken.

Det senaste besöket var i mars 2022 hos föreningen DIS Filbyter i Linköping via ett hybridmöte (vissa är närvarande fysiskt och vissa sitter uppkopplade). Föreningen sysslar med utbildning och kurser inom släktforskning. De håller till i gamla brandstationen som är en ståtlig byggnad i nationalromantik. När den byggdes för drygt 100 år hade brandstationen i Wilmersdorff, Berlin som förebild. Du kan ta del av min föreläsning och även ett referat om Rönö Socken.

Conny Passmark