Lucia i Rönö Kyrka

På kvällen den 13 december firades Luciadagen som sig bör med ett luciatåg i Rönö Kyrka. Över hundra personer hade glädjande nog samlats i kyrkan. Tåget, som är öppet för alla barn, bestod i år av c:a 20 barn som tränats flitigt av Eddan Karlsson.  Där var en fin Lucia, ett flertal små och stora tärnor, en stjärngosse, en liten lucia, flera pepparkaksgubbar och dessutom en snögubbe. Alla sjöng av hjärtans lust! Lucia detta år var Nova Gustafsson. Efteråt berättade komminister Peter Fransson för oss alla om traditionen Lucia och för barnen om julkrubban.
Därefter samlades c:a 80 personer i Bygdegården för luciakaffe med hembakta lussebullar och pepparkakor. Och för sedvanliga lotterier.
Tack alla barn som förgyllde luciadagen! Hoppas ni kommer tillbaka nästa år! Stort tack till Eddan, med hjälpledare Hanna och Linnéa Collin, Emma Gustafsson och Karin Widén. Tack till pastoratet för detta traditionella samarrangemang!
Till sist tack för alla lotterivinster som skänkts till föreningen av ICA, Apotek Hjärtat och XL Bygg i Östra Husby, Ålbäckens Trädgård, Helenas keramik, flera av föreningens medlemmar och föräldrarna till luciatågets barn.
Arbetsgruppen för Lucia