Studiebesöket på Hofgrens Säteri

Den 24 september samlades 16 medlemmar i Hofgrens Säteri för att insupa kunskap om sätet samt det restaureringsarbete som bland annat huvudbyggnaden genomgått. Gunnar Peterson inspirerade oss med sin fenomenala kunskap om säteriets historia samt det idoga arbetet som har krävts för att i stor utsträckning återställa huvudbyggnaden till sitt ursprungliga skick. Lika inspirerande berättade Anders Ek om det praktiska renoveringsarbetet samt framställning av exempelvis tjära.

Huvudbyggnaden är kulturminnesmärkt och bygden kan glädjas över ett unikt kulturminne som bör inspirera alla som intresserade av och sysslar med byggnadsvård.

Bygdeföreningen kan glädjas över att ha Gunnar som expert och inspiratör i återställningen av Segerbo lofthus i Segerbo hembygdsgård. Läs mera om Hofgrens Säteri i boken ”Glömda pärlor och gamla bekanta – en resa bland östgötska slott och herrgårdar”.

Stefan Jakas