• Aktiviteter

Vikbolandets Nationaldagsfirande i Häradshammars kyrka

Vackert Nationaldagsfirande på Vikbolandet
Årets firande av Nationaldagen ägde rum i Häradshammars kyrka och bort mot 50-60 personer hade samlats där denna försommarkväll. Rönö Bygdeförening ingick i fanborgen, där Ulla, Marie, Helena och Anki i sina vackra hembygdsdräkter väl representerade föreningen.
Det är hembygdsföreningarna på Vikbolandet tillsammans med Kyrkan som av tradition ordnar detta firande. I år var det Östkinds Hembygdsförening som var värd under ledning av Mikael Hagdahl.
Årets högtidstal hölls av Lars Olof Johansson. Han beskrev den lite annorlunda historien bakom varför vi firar vår nationaldag, att vi är ett tillitsfullt folk med en tradition av att ta hand om varandra och där det personliga engagemanget ofta visat sig i vårt föreningsliv och andra kollektiva sammanhang.
Vår kyrkoherde Fredrik Hollertz höll sedan en fin betraktelse och över allt svävade orgelmusiken och de vackra sommarpsalmerna spelade av Martin Riessen.
En flagga delades ut till Irene Birgersson i Moängen.
Efteråt blev det kaffekalas, också som brukligt.
Tack till arrangörerna!
/ Lolita
Enligt tradition på Vikbolandet firas Nationaldagen den 6 juni kl. 18:00 i en av våra kyrkor. Detta firande är ett samarbete mellan Vikbolandets hembygdsföreningar och församlingar.
I år sker nationaldagsfirandet i Häradshammars kyrka.
Fanborg med föreningar och organisationer. Sång och musik.
Kaffeservering efteråt.
Alla välkomna!