Annat i Rönö

Östergötlands Hembygdsförbund besöker Rönö  (2023-05-20)

Under en klarblå himmel och skirande grönska hälsades ordf. Rolf Pettersson, Ann Kristin Eriksson och Jesper Ström från Östergötlands Hembygdsförbund välkomna av några av oss från Rönö Bygdeförening.

Bakgrunden till besöket är att vår förening nyligen har blivit medlem i östgötaförbundet.

Gästerna bjöds på en god och nyttig, hemlagad soppa och till anrättningen berättades historien om Rönö Bygdegård. Givetvis besöktes Rönö lilla vackra kyrka, varefter färden gick till Rönö Hembygdsgård Segerbo, som mötte gästerna i sin bästa dager; röda byggnader inbäddade i prunkande grönska och en spegelblank damm. De röda små fiskarna skymtade och bröt den blanka ytan med sina ytbesök. När torpstugan, loftboden och bykstugan gästats och allmogetingen betraktats avlutades besöket med en välsmakande äppelkaka, gjord av förra årets äppelskörd och givetvis dryck därtill.

Tack Kerstin, Birgith och Anders för god förtäring och hjälp!

/ Conny och Lolita

Klippt från förbundets hemsida.

”Östergötlands Hembygdsförbund bildades den 4 maj 1941. Vårt huvudsyfte är att lyfta fram hembygdsrörelsens budskap och värderingar genom att främst stödja, organisera och utveckla hembygdsföreningar i Östergötlands län.

Idag (2023) är 96 hembygdsföreningar med ca 18.000 medlemmar anslutna till förbundet.”

Östergötlands Hembygdsförbund

Sveriges yngsta kyrkvärd finns i Rönö

Det är i Rönö det händer! I samband musikgudstjänsten i Rönö kyrka söndagen den 26 juni 2022  invigdes vår nya kyrkvärd Elwira Zitman. Hon är med detta nog Sveriges yngsta kyrkvärd. Vi i Rönö välkomnar henne och är så glada att hon vill ha en aktiv roll i vår fina kyrka.

Lolita

Nationaldagsfirandet på Vikbolandet 2022

Firandet av Nationaldagen på Vikbolandet ägde i år rum i Östra Ny kyrka, denna gång anordnat av Östkinds Hembygdsförening tillsammans med pastoratet. Större delen av kyrkan var full av förväntansfulla människor som fick se den vackra fanborgen tåga in. I denna fanborg deltog för Rönö Bygdeförenings räkning Helena, Marie och Ulla i sina fina hembygdsdräkter. Högtidstalet hölls av Ylva Landerholm, där hon bland annat beskrev kärleken till hembygden och svårigheten att på allvar lämna vårt fina Vikboland trots flera försök på annan ort. Hon talade om den specifika Vikbolandsvärmen hon mötts av vid alla återbesöken och som gjort att hon nu åter slagit ner sina bopålar här, på Vikbolandet och på Aspöja. Efter detta delades ett rekordartat antal flaggor ut, hela 18 personer hade ansökt att få en flagga. Vacker musik framfördes av organist Martin Riessen och på trumpet Fredrik Lindgren, andakt hölls av Peter Fransson och vi sjöng de välkända sommarpsalmerna samt nationalsången. Efteråt var det uppdukat kaffebord i Tingsborg, fint ordnat av Östra Ny Bygdegårdsförening.

Tack för ett fint firande!
Lolita

Första Adventsfirande i Rönö 2021

Med sedvanligt firande i Rönö har ett nytt kyrkoår påbörjats. Cirka 30 besökare hälsade varandra gott nytt år i samband med högmässan i kyrkan. Vår komminister Peter Fransson höll en lärorik predikan och vår kantor för dagen Henric de Koster spelade och guidade oss igenom de traditionella och vackra adventspsalmerna.

Efter högmässan bjöd Rönö kyrkliga syförening in till samkväm i bygdegården, där det var dukat med adventsljusstakar på varje bord och med en gran på podiet med det första levande adventsljuset tänt. Det bjöds på kaffe med hembakat bröd och gemytlig stämning. Vinstbordet för syföreningens lotterier var nästan mer välfyllt än någonsin och lotterna gick åt som smör i solsken! Henric och Kerstin Sundqvist förrättade dragningen. Nästan alla lyckades vinna något, vissa mer än andra. Alla vinster var skänkta till syföreningen, som senare kommer att meddela till vilket behövligt ändamål medlen ges.

Detta förstaadventsfirande var Rönö kyrkliga syförenings sista aktivitet. I slutet av året 2021 kommer denna anrika förening att läggas ner. Tiderna har förändrats och syföreningen i dess nuvarande form lockar inte längre nutidens människor. Vi i syföreningen tackar alla medlemmar som under årens lopp deltagit på våra möten! Och ett tack till alla församlingsbor som så glatt medverkat på våra samkväm och genom detta skänkt pengar till många behövande.

/Rönö Kyrkliga Syförening, Dec 2021

Och så har täckelsen fallit

Den soliga lördagen den 16 oktober 2021 träffades kyrkvärdarna i Rönö kyrka tillsammans med bygdeföreningens fotograf Roger Ståhl och ikonskrivaren Lars-Erik Appelgren (LEA), som är uppvuxen i Östra Husby och sommarboende med hustru Ingegärd i Rönö.

I pastoratets Kyrkoblad nr 3 2021 informerades om att kyrkan av LEA skulle få en ikon med skyddshelgonet S:t Antonius av Padua (1195-1231) som förlaga. Nu var det dags att avtäcka denna vackra ikon.

Träkapellet som byggdes på 1400-talet på den plats där vår “nya” (1642) kyrka står, hade S:t Antonius som patronus d v s skyddshelgon. Betr Antonius som skyddshelgon för sjöfarande, torde det kunna hän-föras till hans egna omfattande resor, men också senare berättelser om människor som i sjönöd tillbett Antonius blivit bönhörda och räddats. Det är ett tidskrävande arbete att skriva en ikon (jo, det heter så). LEA bedömer att arbetet tagit c:a en månad inklusive torktiden mellan de olika färglagren, 6-8 st. Färgerna består av olika pigment utrivna i äggula (äggtempera). Härutöver används bladguld. När färgerna slutligt torkat fernissas hela ikonen för att skydda färglagren och bladguldet. En ikon ska alltid förses med en inskription som talar om vad den föreställer, i detta fall Antonius av Padua. Ikonen hänger nu i kyrkan och kan skådas på väggen till höger om utgången till sakristian. (Källa: Lars Erik Appelgren)

Ikon (grekiska eikon, bild) beteckning för de inom grekisk-katolska
kyrkan förekommande kalkbilderna (i skulptur eller måleri)
av Kristus, Jungfru Maria eller helgon.
(Svensk uppslagsbok 1937)

Stort TACK Lars-Erik från hela Rönö socken! Vi möts i kyrkan!
Kyrkvärdarna genom Kaj Nielsen

Årets Jaktgudstjänst 2021

Måndagskväll  den 10 oktober, på Tacksägelsedagen, avhölls i enlighet med traditionen  årets gudstjänst med tema jakt i en vackert dekorerad Rönö kyrka. Älgjakten hade dock från och med i år startat redan den 8 oktober, vilket gjorde att vår komminister Peter Fransson i sina ord kombinerade förbönen om en god och säker jakt med tacksägelse inför den jaktlycka som redan varit. Cirka 20 personer deltog i gudstjänsten, samt också i eftersamlingen i Bygdegården, där de trakterades med läckra smörrebröd, som sedan efterföljdes av kaffe och en delikat äppelkaka. /Lolita

Kyrkovalet i Rönö 2021

I söndags var det kyrkoval och också i Rönö kunde medlemmar i Svenska Kyrkan rösta ”på hemmaplan” i Bygdegården. På bilden syns tre medarbetare som är glada och vill tacka alla som kom och röstade.

/Lolita september 2021

Spelemän i coronatider!

Pastoratet här ute har en fin tradition att ge en blomma till jul till de församlingsmedlemmar skrivna här, som fyllt 80 år eller mer. I dessa coronatider är det svårt att genomföra detta med hembesöken. Men vår kyrkvaktmästare Robban och vår kantor Martin finner alltid på råd: I stället för att gå in, har de stått utanför fönstren och spelat. Ibland har man dessutom fått välja musiken. Och blomman har blivit lämnad på trappen.

En stor eloge till dessa uppfinningsrika herrar som kommit med musik, glädje och coronasäker gemenskap! (På bilden syns också Birgith och Jan från församlingsrådet som under normalår delar ut dessa blommor).

Dec 2020

Decenniets första aktivitet i Rönö…

… var nyårsdagens kombinerade gudstjänst med stumfilmsvisning i Rönö kyrka. Drygt 50 personer mötte upp i kyrkan och de flesta följde sedan med över till Bygdegården, där nyårsgröt och skinksmörgås serverades.

Läs mera här i den text som Conny Passmark skrivit.

Jan 2020

Församlingen och Rönö Kyrka

Församlingen i Rönö är inte som alla andra församlingar, då kyrkan har förmånen att förvalta en kyrklig raritet från 1600-talet och även har tillgång till Hembygdsgården i Segerbo och Bygdegården med alla dess faciliteter. Flera av de kyrkliga aktiviteterna kryddas dessutom med sång framförd av JÖR-kören. Allt detta, blandat med lite nytänk, ger förutsättningar för kyrkan att utforma spännande program.

En video med Kaj Nielsens visning av kyrkan finns  HÄR

Syföreningen

De kyrkliga syföreningarna har funnits i Sverige sedan 1884. Så här skriver Svenska kyrkan om sina syföreningar: “Symöte, en härlig form av gemenskap! Samtalen fyller rummet samtidigt som vissa låter händerna arbeta. Det är ett tillfälle att träffas, umgås, dela vardagens bekymmer och glädje med varandra”.

Och det stämmer precis med vår syförening i Rönö, där ledorden är vänlighet och omtanke! Syföreningen har ansvar för det 1:a adventsfirande i Bygdegården som är en årlig tradition sedan många årtionden tillbaka.

I slutet av året 2021 lades dock denna anrika förening ner. Tiderna har förändrats och syföreningen i dess nuvarande form lockar inte längre nutidens människor. Vi i syföreningen tackar alla medlemmar som under årens lopp deltagit på våra möten! Och ett tack till alla församlingsbor som så glatt medverkat på våra samkväm och genom detta skänkt pengar till många behövande.

JÖR-kören (upphört)

JÖR-kören är kyrkokören för kyrkorna i Jonsberg, Östra Ny och Rönö. Den består av skönsjungande personer från bygden och leds av Ann-Christin Hallgren.

Nya körsångare är alltid välkomna! Kontakta Ann-Christin, tel 070-321 32 84. Kören finns också på Facebook:

Sommarstugeföreningar

I Rönö finns flera sommarstugeföreningar av vilka Lilla Hummelviks sommarstugeförening är den största med 84 fastigheter. Andra föreningar är Stora Hummelvik, Vintersbo 3:7, Vintersbo 3:1, samt Djupvik. Gemensamt för dessa föreningar är att de ligger vid kusten och har väl ordnat med badmöjligheter samt båtplatser.

Sammantaget representerar föreningarna mellan 400 och 500 potentiella medlemmar i Bygdeföreningen.

Vägsamfälligheter och -föreningar

De enskilda vägarna är ett viktigt komplement till de allmänna vägarna för framkomlighet och tillgänglighet i hela landet. Trafikverket ger årliga bidrag för drift och underhåll samt bistår väghållarna med råd och stöd i vägtekniska frågor.

Det svenska vägnätet består av:
– 98 500 km statliga vägar
– 42 300 km kommunala vägar
– 74 000 km enskilda vägar med statsbidrag

I Rönö finns det ca 10 enskilda vägar  av vilken Vintersbo Vägsamfällighet har flest medlemmar, eftersom bland annat sommargäster i Vintersbo 3:7 och Vintersbo 3:1 använder sig av vägen.

Vägsamfälligheterna eller -föreningarna brukar ha sina årsmöten i augusti och medlemmar uppmuntras att deltaga i dessa möten.