Årets Rönöbor

Årets Rönöbor år 2022
ULLA OCH SÖREN ANDERSSON fick på årsmötet denna utmärkelse med motiveringen:

”för idogt arbete under många år till glädje för många i Rönö. Ni har alltid med självklarhet ställt Er själva och Era resurser till förfogande till bygdens fromma och har alltid ställt upp för Bygdeföreningen. Särskilt Segerbo har varit föremål för Er omsorg, både när det gäller städning ute- och inomhus, med underhåll och reparationer, senast iordningställande av området runt själva husen.
Er välvilja att vara med och hjälpa till har även sträckt sig till Midsommar-festen i Skälläng, aktiviteter i Bygdegården och i övrigt vid andra tillfällen då något behöver bli gjort, som bakning, ljusstöpning eller förberedelse för någon aktivitet utomhus .

Det är en ära för Bygdeföreningen att kunna tilldela Er denna utmärkelse.”

/Lolita

Årets Rönöbor år 2021
ELSY OCH GÖSTA ANDERSSON
Årets Rönöbor uppvaktades 7 mars 2021

För året 2021 tilldelas Gösta och Elsy Andersson utmärkelsen. Få personer kan sägas vara mer berättigade till utmärkelsen Årets Rönöbor än dessa. De har arbetat aktivt i ett flertal decennier – och gör det fortfarande – för bygdens fromma. De har ställt upp i ur och skur för Bygdegården, för midsommardagsfesterna vid Skälläng, för Hembygds-föreningen, för friluftsgudstjänster i trädgården (med dessutom delikat hembakat kaffebröd), i Syföreningen m m, m m. Listan kan göras mycket lång. Oftast har de med en osentimental självklarhet sett till att det som behövde göras alltid blivit gjort.

Stort tack för allt ni gjort för bygden!

/Lolita

Ordförande och Medlemsansvarig