Hjärtstartare i närheten

Vid ett plötsligt hjärtstopp, som inte sällan orsakas av en hjärtinfarkt, övergår hjärtats normala rytm oftast i ett s.k kammarflimmer (ventrikelflimmer) och pumpförmågan upphör direkt att fungera. Det är en katastrof för hjärnan, som är beroende av syresatt blod för att kunna fungera. Den drabbade blir omedelbart medvetslös och ska man överleva måste hjärtrytmen återställas inom ett par minuter. Hjärt-och lungräddning håller igång cirkulationen och minskar risken för hjärnskador, medan strömstöten från en hjärtstartare, som återställer rytmen, är livsavgörande.

I föreningens strävan att öka krisberedskapen i bygden, har vi gjort en sammanställning över lokalisationen av de hjärtstartare som finns i området. Anmäl gärna (också med foto) om ni har en hjärtstartare som inte finns angiven på hemsidan, för allas bästa! Vi har också anordnat HLR-kurser och kommer fortlöpande att anordna dessa. Se inlägg om senaste HLR kursen 15 november 2022.

Hjärtstartare finns på följande närliggande platser (klicka för större bilder) :

Hjärtstartare finns att hämta:

• på trappan till Bygdegården vid Rönö kyrka
  • inomhus på Vintersbo Herrgård (ring Stefan Jakas,
    tel 072 –  992 42 52, eller Kerstin J, tel 073 – 380 01 16)
  • i Lilla Hummelvik på väggen till vattenverket vid avtaget till hamnen

Man börjar dock alltid genast med hjärtkompressioner och ev mun-till-mun-andning.

Videofilm om hur man använder en hjärtstartare finns HÄR

Videofilm om hur du utför Hjärt- och Lungräddning finns HÄR

Sveriges Hjärtstartarregister